به نظر می رسد بیشتر همه به عکس های ماهواره ای از مرز روسیه با اوکراین خیره شده اند. اما بهتر است جداول بیمه را نیز مطالعه کنند. بیمه کردن تجارت در اوکراین روز به روز دشوارتر می شود. در واقع، پذیره نویسان از کشور دور می مانند. و بدون بیمه، هیچ کاری وجود ندارد. حتی بدون فرستادن یک سرباز به آن سوی مرز، روسیه می تواند تانک اقتصادی اوکراین را بسازد.
در لندن، کمیته جنگ مشترک (JWC) هر سه ماه یکبار تشکیل جلسه می دهد. اندرو مولتون به عنوان رئیس کمیته خدمت می کند. نیل رابرتز منشی آن است. و از اعضای آن می توان به ریچارد یانگ و ادوارد کارپنتر اشاره کرد. اگر بحرانی رخ دهد، همانطور که در برخی موارد تکرار می شود، JWC یک جلسه فوق العاده تشکیل می دهد. همانطور که اوضاع پیش می رود، کمیته می تواند به زودی چنین جلسه ای را برای بحث در مورد اوکراین تشکیل دهد.
هرگز در مورد Moulton یا سایر اعضای JWC چیزی نشنیده اید؟ این به این دلیل است که این کمیته یک سازمان بیمه است که متشکل از مدیرانی از بیمهگران دریایی و بیمهگرانی مانند Lloyd’s Market Association، Ascot Underwriting و Beazley Furlonge است.
به نظر می رسد بیشتر همه به عکس های ماهواره ای از مرز روسیه با اوکراین خیره شده اند. اما بهتر است جداول بیمه را نیز مطالعه کنند. بیمه کردن تجارت در اوکراین روز به روز دشوارتر می شود. در واقع، پذیره نویسان از کشور دور می مانند. و بدون بیمه، هیچ کاری وجود ندارد. حتی بدون فرستادن یک سرباز به آن سوی مرز، روسیه می تواند تانک اقتصادی اوکراین را بسازد.
در لندن، کمیته جنگ مشترک (JWC) هر سه ماه یکبار تشکیل جلسه می دهد. اندرو مولتون به عنوان رئیس کمیته خدمت می کند. نیل رابرتز منشی آن است. و از اعضای آن می توان به ریچارد یانگ و ادوارد کارپنتر اشاره کرد. اگر بحرانی رخ دهد، همانطور که در برخی موارد تکرار می شود، JWC یک جلسه فوق العاده تشکیل می دهد. همانطور که اوضاع پیش می رود، کمیته می تواند به زودی چنین جلسه ای را برای بحث در مورد اوکراین تشکیل دهد.
هرگز در مورد Moulton یا سایر اعضای JWC چیزی نشنیده اید؟ این به این دلیل است که این کمیته یک سازمان بیمه است که متشکل از مدیرانی از بیمهگران دریایی و بیمهگرانی مانند Lloyd’s Market Association، Ascot Underwriting و Beazley Furlonge است.
و نحوه قضاوت بیمهگران و بیمهگران در مورد یک کشور، منطقه یا گذرگاه بسیار مهم است. پس از اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نفتکش استنا ایمپرو متعلق به سوئد را در تنگه هرمز در جولای 2019 توقیف کرد، JWC این تنگه را به فهرست مکانهای پرخطر خود اضافه کرد که به این معنی بود که کشتیهایی که همچنان میخواهند از این گذرگاه استراتژیک عبور کنند. باید به بیمه گذاران خود هشدار دهند.
بیمهگرانی که مایل به پذیرش ریسک بودند، بهطور غیرمعمولی حق بیمهها را افزایش دادند. رابرتز، دبیر کمیته هفته گذشته به من گفت: "در حال حاضر، ما به اوکراین نگاه می کنیم." «تاکنون هیچ توقیف یا حمله ای به کشتی های تجاری صورت نگرفته است. ما قصد نداریم با اعلام اوکراین به عنوان منطقه پرخطر اوضاع را تشدید کنیم. اما ما قطعاً مراقب آن هستیم.»
برای JWC، مراقبت از اوکراین به معنای ارزیابی خطر کشتی های غیرنظامی در دریای سیاه است که از طریق آن کشور مقادیر زیادی کالا را دریافت و صادر می کند. به عنوان مثال، در سال گذشته، بندر پیودنیی دریای سیاه (همچنین به نام یوژنی شناخته می شود) نزدیک به 53.5 میلیون تن محموله را پردازش کرد که بیش از 45 میلیون تن آن از کشورهای دیگر می رسید یا به آنها می رفت. در حالی که روسیه بزرگترین شریک تجاری اوکراین و پس از آن آلمان است، اوکراین کالاها را از سراسر جهان می فروشد و خریداری می کند.
این روزها، خطراتی که باربری ها با آن روبرو هستند نه تنها شامل توقیف، بلکه تداخل در رادار کشتی ها می شود. چنین تداخلی که نشان می دهد کشتی در مکان دیگری قرار دارد، خدمه را گیج می کند و می تواند باعث برخورد شود. رادارها و نقشههای آنلاین نیز کشتی را در یک مکان نادرست نشان میدهند که میتواند برای کشوری که میخواهد هرج و مرج ایجاد کند مفید باشد.
چنین مداخلهای هماکنون در حال انجام است و به نظر میرسد که برخی از آنها توسط روسیه انجام میشود. در رادار نشان داده شده است که کشتیها در سواحل کالیفرنیا حلقههای مرموز میسازند، زمانی که در واقع در آن سوی کره زمین بودند. تحقیقات توسط Lloyd’s List Intelligence، یک شرکت اطلاعاتی دریایی، نشان داد که Stena Impero احتمالا قربانی جعل جی پی اس ایران شده است. و در موارد متعددی، کشتیهای غیرنظامی که در دریای سیاه سفر میکنند، با مشکلات مرموز GPS مواجه شدهاند که نشان میدهد کشتیها در بخش دیگری از دریای سیاه یا حتی در خشکی هستند.
به عنوان مثال، در سال 2017، فرمانده کشتیای که GPS آن را ناگهان در قسمت اشتباهی از دریای سیاه قرار داد به مرکز ناوبری گارد ساحلی ایالات متحده گزارش داد که «همه کشتیهای منطقه (بیش از 20 کشتی) مشکل مشابهی دارند. ” تحلیلگران به این نتیجه رسیدند که کشتی ها ممکن است به سادگی اهدافی مناسب برای آزمایش جعلی جی پی اس توسط روسیه بوده باشند.
رابرتز گفت: اگر کشتی های باری در دریای سیاه به عنوان بخشی از کمپین روسیه علیه اوکراین هدف جعل GPS قرار گیرند، می تواند باعث سردرگمی و برخورد آنها شود. این چیزی است که می توانید برای مدتی با آن آب کنید اما نه برای مدت طولانی.» اگر JWC به این نتیجه برسد که جنگ در اوکراین و آب های مجاور آن قریب الوقوع است، به سرعت تشکیل جلسه داده و کشور را در رده درگیری خود قرار می دهد که شامل بخش هایی از اریتره و لیبی نیز می شود. در نتیجه، بخشهای جنگزده این کشورها توسط تجارت دریایی دوری میشوند.
رابرتز در مورد اوکراین گفت: «هیچ کس واقعاً مطمئن نیست که آیا این بلوف است و ما اینجا نیستیم تا تنش ها را افزایش دهیم. اما اگر جنگ آغاز شود، اوکراین به مقوله درگیری منتقل خواهد شد. این بدان معناست که حتی شرکتهایی که میخواهند کالا به بنادر کشور بیاورند و از بنادر کشور بیاورند، برای یافتن بیمهگر با مشکل مواجه میشوند – و بدون بیمه، تجارت بسیار خطرناک است. در کشورهای غربی نیز غیرقانونی است.
بیمهگران ریسک سیاسی – که خسارتهای ناشی از رویدادهای سیاسی را بیمه میکنند – قبلاً این تصمیم را گرفتهاند. هنگامی که لورا برنز، معاون ارشد در کارگزار بیمه WTW، و تیمش اخیراً 60 بیمهگر را که در سالهای اخیر مایل به بیمه کردن عملیات تجاری در اوکراین بودهاند، بررسی کردند، متوجه شدند که اکنون تنها سه نفر حاضر به پذیرش ریسک هستند. و حتی آنها محتاط هستند. برنز به من گفت: «آنها به ملیت شرکت نگاه خواهند کرد. "آیا آمریکایی است؟ آلمانی؟ روسی؟ و آنها به نوع تجهیزاتی که این شرکت باید در صورت خشونت از کشور بیاورد، نگاه خواهند کرد.» بیمهگران همچنین بررسی میکنند که این شرکت چه کالاهایی در کشور دارد و آیا در صورت وقوع جنگ در معرض خطر مصادره یا غارت قرار میگیرد یا خیر.
در چند سال گذشته، نرخهای بیمه برای اوکراین – به جز Donbass، که بیمهگران به طور شگفتانگیزی از آن دوری میکنند – به شدت افزایش یافته است. در اواخر سال 2016، یک شرکت با، مثلاً 10 میلیون دلار، حق بیمه سالانه 55000 دلار را پرداخت می کرد. امروز، حق بیمه 250000 دلار است. برنز خاطرنشان کرد: "و این در صورتی است که بتوانید بیمه بگیرید."
وقتی صحبت از درگیری ها می شود، شرکت های بیمه قناری های معدن زغال سنگ هستند. از آنجایی که اگر شرکتی قربانی خشونت یا حوادث ناگوار دیگر شود، هزینه پرداخت میکنند، به شدت با خطرات موجود در افق هماهنگ هستند. برنز گفت، با این حال، این یک سندروم اخبار صفحه اول ایجاد می کند. «به عنوان یک بیمهکننده، آیا زمانی که صفحه اول نشان میدهد ضرر قریبالوقوع است، برای دفاع از موقعیتی دست و پا میزنید؟ آیا قصد دارید گردن خود را بیرون بکشید تا از خطراتی که در سراسر اخبار وجود دارد اطمینان حاصل کنید؟ البته مردم نمی خواهند شغل خود را به خطر بیندازند.»
در واقع، همانطور که تمایل دارند، بیمهگران در حال حاضر به فراتر از افق نگاه میکنند تا تشخیص دهند که تجاوز روسیه چگونه ممکن است بر کشورهای دیگر تأثیر بگذارد. این بدان معناست که حق بیمه ریسک سیاسی برای کشوری مانند مولداوی به زودی افزایش خواهد یافت. برنز گفت: «ما به مشتریان خود می گوییم که وقتی ابری وجود ندارد به بازار بروند. او در دهه 1990 و 15 سال اول این قرن تأمل کرد. "شرکت ها در سراسر جهان شروع به کار کردند. اکنون آنها مهرههای شطرنج را در همه این مکانها دارند و متوجه شدهاند که سطوح خطر آن چیزی نیست که قبلا بوده است – در واقع، سطوح خطر در برخی موارد بهطور چشمگیری متفاوت است. ما دیگر در دوره Pax Americana نیستیم."
ما قطعا نیستیم نهادهایی مانند JWC، و بیمهگرانی که تصمیم میگیرند چه چیزی را بیمه کنند و چه چیزی را برای آن هزینه کنند، بخش خصوصی هستند و هیچ تعهدی برای پذیرهنویسی کسبوکار پرخطر در جهانی که در حال تبدیل شدن به آشفتگیتر است، حتی به شدت جهانی شده است، ندارند. متأسفانه برای اوکراین، این بدان معناست که روسیه می تواند تجارت اوکراین را بدون جابجایی حتی یک سرباز از مرز به زانو درآورد.